Importen

Eftersom detta kommer bli en väldigt lååååång berättelse så kommer jag dela upp berättelsen i flera delar, annars kommer jag få sitta en heldag vid bloggen, men här har ni början i alla fall.

Allt började en sen kväll i mitten av november. Jag satt som vanligt och surfade runt på FB, då snubblade jag in på Natali's sida och fick se Grisha för första gången och vad kan man säga?  Kärlek vid första ögonkastet! Jag hade ju pratat med min sambo om att skaffa en till whippet, han var ju inte omöjlig, men det låg mycket längre in i framtiden. Men jag kunde inte släppa tanken om att han kanske kunde bli min. Efter att ha rådfrågat mina två vänner Ullis och Maria så skickade jag iväg ett mail till Natali. Jag var ju tvungen att höra om han fortfarande fanns tillgänglig och om hon kunde tänka sig att sälja honom till mig innan jag pratade med Magnus ;).

Dagen efter hade jag fått ett svar från Natali han fanns kvar och hon kunde mycket väl tänka sig att släppa honom till mig. Jag var alldeles exalterad och försökte fundera ut ett bra sätt att lägga upp hela idén för Magnus. Det tog några dagar innan jag vågade säga något, jag kan säga att han direkt förstod vad det handlade om när han hörde mitt tonläge ;). Hans första reaktion var att direkt säga klart och tydligt NEJ! Eftersom vi håller på med en utbyggnad på huset så tyckte han att det var helt fel tid för en till hund. Men efter lite bearbetning, fjäsk och ett kontrakt som skulle skrivas mellan mig och Magnus(vad det handlar om håller jag för mig själv...haha..men kontraktet är inte skrivet än och det grämer sig Magnus för då och då;).

Så äntligen fick jag ett ja och kunde meddela Natali att han kunde flytta till Sverige! Just då hade jag ingen tanke på hur jag överhuvudtaget skulle få hit en valp ända från Moskva, kärleken får en att göra knasiga saker, det är ett som är säkert!

Om jag ska vara ärlig så mådde jag pissigt under den tiden som följde ända fram till den dagen då vi satt där på hotellet i Helsingfors med en liten Grisha i famnen. Meningen från början var ju att vi skulle åka till St.Petersburg för att hämta Grisha, Natali skulle ta honom dit från Moskva. Och vi hade tänkt att åka en sån där färja där man inte behöver fixa visum för att komma in till Ryssland, men det visade sig att de båtarna endast tillät hundar på under 7 kg och de fick endast befinna sig i en bur i båthytten. Så då var det bara att utesluta det resealternativet.

Först och främst ska jag berätta vilket krångel det var med att överföra pengar till Ryssland. Jag fick uppgifter från Natali. Och begav mig till min bank eftersom jag inte vågade skicka pengarna utan att veta om jag gjorde rätt eller inte. Men det visade sig att de på banken inte heller visste hur man skulle skicka en betalning till Ryssland. Jag hade fått två kontonr från Natali, det ena var ett EURO-konto och det andra hennes egna kontonr, för att kunna skicka pengar till Ryssland behövdes det ett EURO-konto(för att de skulle kunna ta emot en betalning i EURO). Hon menade att båda kontonumrena skulle anges, men det fanns ingenstans att fylla i det andra kontot. Så det blev 4 vändor till banken och vi fick iväg en betalning på bankens kontor med deras utlandskontor som support, men efter två veckor fick jag veta att pengarna skulle skickas tillbaka eftersom uppgifterna inte stämde. Då gav både jag och Natali upp och vi bestämde att vi skule betala när vi hämtade Grisha i St.Petersburg.

Sen var nästa steg att kolla upp alla regler och de dokument som skulle skickas till Natali. Jag läste på jordbruksverkets hemsida, men var tvungen att ringa dit ett flertal gånger eftersom det är lätt att man misstolkar skrivna texter. Så jag ringde och kollade, dubbelcheckade och trippelcheckade. Det jag kom fram till var att Ryssland var ett listat land, alltså ett land som anses ha kontroll på sin rabies. Det skulle alltså med de nya reglerna som infördes vid årsskiftet innebära att:

  • Hunden ska vara ID-märkt med ett ISO-chip(annars får man ta med sig en egen scanner när man ska föra in hunden)
  • Hunden ska bli vaccinerad mot rabies(med ett godkänt vaccin). Hunden ska vid tillfället vara ID-märkt och vara över 3 månader.
  • Hunden ska ha ett veterinärintyg, veterinärintyget ska stämplas av en veterinär på varje sida i intyget.
  • Eftersom vi tog in honom via Finland var han också tvungen att vara avmaskad mot maskar som kan orsaka echinococcosis, vilket vi hade gjort i vilket fall även om inte Finland hade krävt det.

Eftersom Grisha skulle föras in via Finland så kunde vi ta in honom via valfri tullplats i Sverige, annars är det Arlanda och Landvettern som gäller när man ska ta in en hund från ett land utanför EU.  Detta är taget från jordbruksverket hemsida

"Djur som reser till Sverige via annat EU-land ska kontrolleras vid en godkänd införselort (entry point) i det första EU-land de kommer till. Därefter kan djuret föras in i Sverige via valfri tullplats i Sverige. Det dokument som utfärdades vid kontrollen vid införselorten när djuret togs in i EU ska visas för tullen i Sverige tillsammans med övriga införselhandlingar"





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback